Dálnice a Hrčava

D3 - Svrčinovec - hranica SR/PL (29.09.2007)

Ne nebojte se, na Hrčavu žádná dálnice nevede, Hrčava zůstane takovou malebnou dědinkou jak ji znáte, nebo teprve poznáte.

To jen slovenská dálnice D3 (Žilina – Svrčinovec – polská hranice) vede těsně okolím Hrčavy pochopitelně po slovenském území.

Od trojmezního bodu to je k nové dálnici 250 m, v místě, kde se nachází nejjižnější bod katastru obce, to k dálnici je 300 m. A z centra obce pak vzdušnou čarou pouhých 1000 m! Protože dálnice vede ve svahu vpravo nad údolím řeky Čierňanky, překonává několik bočních údolí pomocí mostů. A ne ledajakých! Pět z nich jsou nejvyššími silničními mosty na Slovensku. A ten nejvyšší most na této dálnici pod jménem Most Valy o výšce 86 m (a délce 591 m) nad dnem údolí překlenuje údolí Gorylova potoka pod Hrčavou. A co víc – protože Hrčava leží výše než mostovka uvedeného mostu, je z mnoha míst na Hrčavě na nový nejvyšší slovenský silniční most nádherný panoramatický pohled!

O mostu Valy: Je to nejvyšší most na Slovenku, Hrčava je jediná obec v ČR z jejíhož centra je vidět v celé délce 591 m, protože z horního konce slovenské obce Čierné je vidět jen z části (je v zákrytu hřebene kopce Valy). Most dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité(hranice Polsko) je 5,2 km vzdálen od Svrčinovce. Celková délka 591 m, 9 mostních polí o osovém rozpětí 37, 58, 92, 92, 92, 92, 58, 40, 30 m (ze směru od Svčinovce v km 5,2). Postaven letmou betonáží. Komorový nosník má výšku od 2,7 do 5,0 m.
Nejimpozantnější pohled na most z Hrčavy je z terasy Hospůdky Na Vyhlídce, odkud je to k mostu vzdušnou čarou 1 150 m, k hranici o 350 m méně s převýšením 40 m (vozovka mostu). Ještě lepší pohled je na most z cesty pod obcí (směr Trojmezí), kde je to k mostu o hodně blíž. Most má unikátní zabezpečení větrolamem. Tvoří jej osm lamel zkosených pod úhlem 45°. To zajišťuje výhled z mostu na Slovensko (obec Čierné), ČR (obec Hrčava) a do Polska (obec Javořinka, jež je součástí Trojvsí Jistebná, Koňakov, Javořinka). Podobně známé větrolamy jsou na mostech v Chorvatsku a Francii.
Aktuality z výstavby
Popis D3 Svrčinovec - Skalité

A pokud byste se chtěli podívat na nejdelší most na trase Svrčinovec-polská hranice (Most Čadečka - délka 710 m, ale výška nad dnem říčky Čadečka „jen 61 m“) budete se muset vydat z Hrčavy do sousední obce Javořinka, nebo z hrčavského trojmezí překonat asi 50 výškových metrů lesem nahoru k tělesu dálnice. Když se pak dáte vlevo budete to mít jíž blízko, aby se Vám naskytl pohled na velkolepý most.

Protože dálnice to má po překonání Gorylova potoka k překonání řeky Čadečka asi 5 km, návštěvníci Hrčavy se těší, že z Hrčavy vidí asi 2 km unikátní mostní konstrukce a kus dálnice až za vrch Valy nad Trojmezím.

Nejkrásnější pohled na most a pak i na provoz na něm je jistě z Hospůdky Na Vyhlídce a dále ze všech míst Hrčavy, která mají zatím přímý výhled do údolí Gorylova potoka s výhledem na vyšní konec Čierného.

U nás v České republice při představě pojmu velký most si zpravidla představíme Nuselský most v Praze.

Při této příležitosti je dobré připomenout si jak je to s velkými mosty u nás v České republice : nejvyšší silniční most je nedaleko Velkého Meziříčí na dálnici A1 a nachází se 76 m nad údolím řeky Oslavy. Druhý nejvyšší most je pak na hranici s Německem na dálnici D3 z Prahy přes Slaný, Teplice na německou hranici v Petrovicích, kde most přes Hraniční potok má výšku 56 m nad údolím. Třetí Loketský most je pak 55 m nad dnem údolí. Známý Žďakovský most je „jen“ 50 m nad hladinou Orlické přehrady a věhlasný Nuselský most v Praze je vysoký jen 42,5 m!

Pokud byste byli na Hrčavě a chtěli se projet po nové slovenské dálnici D3 v úseku Svrčinovec-státní hranice s Polskem, museli byste se dostat na obchvat Mostů u Jablunkova, odbočit po E 75/11 směrem na Slovensko a zde v obci Svrčinovec byste po 13 km od Hrčavy přes tříúrovňovou křižovatku ve Svrčinovci mohli odbočit na dálnici k slovensko-polské hranici. D3 je od 1. 7. 2017 zpoplatněna i pro osobní auta.

V každém případě unikátní pohled na výstavbu a pak provoz na slovenské dálnici D3 z prostoru Hrčavy je jednou z dalších turistických atraktivit této trojmezní obce.